Můžete se kdykoli odhlásit. Zasíláme jednou za 14 dní.
- Úvod
- Návody a články
- Nezávislé topení
- Čerpadlo a palivové vedení
Čerpadlo a vedení paliva
V tomto návodu bych se chtěl věnovat "poruchám" čerpadla.
Porucha čerpadla je se objevuje cca v 1% prodaných topení. Stává se, že čerpadlo přestane taktovat nebo taktuje slabě a naftu neprotlačí. Dále se může stát, že s čerpadla začne vytékat nafta. V tomto případě je potřeba zaslat topení zpět na naší adresu na reklamaci.
Vesměs s chybovou hláškou E08, která se zobrazí souvisí několik závad nebo spíše nedostatky, které lze snadno odstranit. Po chybě E08 se pak může zobrazit i všeobecná chyba E10 (pokud se topení 3x nespustí zobrazí se tato všeobecná chyba, která může znamenat i jiné problémy). V tomto případě to pouze znamená, že se topení několikrát po sobě nespustilo.
Pro odstranění nedostatků je potřeba sejmout kryt a zkontrolovat vedení paliva. A naučit se zapnout čerpadlo přes ovladač. Určitou kombinací tlačítek se čerpadlo zapne a běží cca minutu nebo do doby než ho vypnete. Při manuálním zapnutí čerpadla je bezpodmínečně nutné sledovat v průhledné hadičce naftu a vypnout čerpadlo ve chvíli, kdy je cca 1 až 3 cm před vstupem do topení, aby nedošlo k zaplavení topení naftou.
Jak zapnout čerpadlo u jednotlivých ovladačů, se kterými jsem se setkal naleznete zde
1. Zavzdušnění hadičky mezi čerpadlem a topením.
Jak se závada projevuje:
Nafta neteče do topení a je za čerpadlem prázdná. Tento problém se většinou vyskytuje při prvním spuštění topení.
Odstranění problému:
Sundejte hadičku v místě, kde je připojena (na spodní části topeni u výfuku a nasávání vzduchu). Poté naftu vstříkněte injekční stříkačkou přímo do hadičky nebo zapněte čerpadlo, tak aby se hadička naftou zaplnila. Poté hadičku vrťte zpět na vstup do topení.
2. Zanesení/ucpání čerpadla:
Topení integrované v plechovém krytu jsou bohužel dodávány bez filtru. Což může při zanesení nádrže nečistotami a následným průnikem do vedení znamenat, že čerpadlo naftu nenasaje. A nepropustí dál.
Jak se závada projevuje:
Nafta neteče do topení a je za čerpadlem prázdná. Nebo se viditelně nepohybuje. Na rozdíl od předchozí závady se tato závada projeví až později. Záleží, kdy se do nádrže dostanou zmíněné nečistoty.
Odstranění problému:
Sundejte hadičku v místě, kde je připojena do čerpadla (hadička mezi nádrží a čerpadlem) zkuste nečistoty odstranit kompresorem. Mělo by to pomoci.
Vzhledem k tomu, že se to může stát každému doporučuji dokoupit filtr buď u nás nebo kdekoliv jinde a instalovat jej mezi nádrž a čerpadlo (před čerpadlo). Je potřeba pouze průměr odpovídající hadičce a aby byl naftový.
Nabídka filtrů je na tomto odkazu.
Případně můžeme filtr instalovat za vás. Službu instalace filtru naleznete zde.
3. Dlouhé vedení paliva
Setkal jsme se s pár kousky topení, kde byla snad metrová hadička zamotána do rulky a tudíž je zbytečně dlouhá. Bylo to zejména mezi nádrží a čerpadlem.
Jak se závada projevuje:
Nafta neteče do topení a je za čerpadlem prázdná. Je prázdná ale i před čerpadlem.
Odstranění problému:
Zapněte čerpadlo a naplňte hadičku naftou. Ve chvíli kdy uvidíte, že se blíží do místa, kde vtéká do topení. Čerpadlo vypněte a zkuste spustit topení. Mělo by již fungovat.
Problém se dá řešit i tak že hadičku uštípnete a necháte jen takový kus, který je opravdu potřeba. Sundejte hadičku z nádrže a zkraťte ji. Poté ji vraťte zpět na výstup z nádrže.
4. Nedostatek nafty v nádrži
Ano i s tímto problémem jsem se setkal. Když v nádrži není nafta nebo jí je tam málo, tak topení nefunguje. Výstup nafty je umístěn na straně nádrže a ne na dně (i kvůli usazeninám). Tudíž, když máte v nádrži jen okolo 0,5 litru nafty tak se již nenasaje.
Jak se závada projevuje:
Při kontrole vedení zjistíte, že je v topení spousta bublinek a dodávka nafty je tudíž přerušovaná. Čerpadlo kromě nafty nasává i vzduch.
Odstranění problému:
Dolijte do nádržky naftu alespoň jeden litr a více. Zapněte čerpadlo a nechte ho běžet než většina bublinek zmizí. Dejte pozor ať se topení naftou zbytečně nezaplaví.
5. Zaplavení topení naftou
V případě, že dočerpáváte do vedení paliva naftu manuálně, může dojít k zaplavení topení naftou. V tomto případě topení nezapálí a válí se z něho pouze bílý dým. Tento dým způsobuje žhavící svíčka, která pálí naftu v komoře. Při správné funkci vniká nafta k svíčce přes kovový rozprašovač, který umožní naftu zapálit. Pokud se nafta nerozpráší a komora je zaplavená tak se nemusí zapálit. Nic se, ale neděje a není to žádný velký problém. Při manuálním dočerpávání nafty je bezpodmínečně nutné sledovat v průhledné hadičce naftu a vypnout čerpadlo ve chvíli, kdy je cca 1 až 3 cm před vstupem do topení.
Jak se závada projevuje:
Topení se nezapálí a tudíž nehřeje a po chvilce se vypne. Po zapnutí se z výfuku vychází bílý dým (tzv. naftová mlha). Nezkoušejte topení zapínat více než dvakrát. Docházelo by k ještě většímu zaplavení topení. Ve chvíli, kdy se nafta dostane do zapalovače a posléze do spalovací komory. Nafta způsobí zvlhčení komory. Na stěnu komory se pak mohou lepit spaliny a to se po pár hodinách zejména v provozu na nízký výkon může znečistit.
Odstranění problému:
Většinou stačí nechat naftu vytéct. Počkat hodinu nebo pro jistotu do dalšího dne. Tento časový úsek je závislý na rozsahu zaplavení. Nafta vyteče výfukem a nebo nasáváním vzduchu. Poté zkuste topení zapnout. Pokud se zapálí a rozeběhne nechte ho pro jistotu "vypálit" a to tak, že ho necháte běžet cca 2 hodiny naplno.
6. Ohnutá (přiškrcená) hadička
Hadička vedení paliva může být ohnutá natolik, že přes ohyb nemůže nafta protékat. Hadička bývá ohnutá zejména za čerpadlem nebo ve spodní části v místě, kde je připojená k topení.
Jak se závada projevuje:
Nafta neproteče přes ohyb. Při kontrole by to mělo být patrné na první pohled.
Odstranění problému:
Pokuste se hadičku narovnat. Pokud narovnat nejde, stáhněte hadičku z čerpadla nebo z topení a kousek hadičky uštípněte a vraťte ji zpět. Většinou bývá ve vedení nafty rezerva. Dávejte ale pozor, aby jste hadičku nezkrátili natolik, že by nešla nasadit zpět.